Pátek, 27 prosince, 2024
spot_imgspot_img

Partneři naší školy

spot_img

Čtěte dál

Respektující výchova v Mateřské škole Na Hradě

V naší Mateřské škole Na Hradě věříme, že základem zdravého a harmonického vývoje dítěte je respekt. Respektující výchova je pro nás nejen metodou, ale i filozofií, která prostupuje všechny aspekty naší práce s dětmi. Snažíme se vytvářet prostředí, kde je každý jedinec vnímán jako jedinečná bytost s vlastními potřebami, talenty a tempem rozvoje. Děti jsou pro nás partnery, které podporujeme na jejich cestě k samostatnosti, zodpovědnosti a radosti
z objevování světa.

Co je respektující výchova?

Respektující výchova je přístup, který staví na úctě k dítěti jako k plnohodnotné a jedinečné osobnosti. Tento přístup se zaměřuje na porozumění a respektování individuálních potřeb
a emocí dětí, na podporu jejich autonomie a na vedení k zodpovědnému rozhodování. Učitelé nejsou autoritativními vůdci, ale průvodci, kteří dětem nabízejí možnosti, jak se učit a rozvíjet v prostředí, které je pro ně bezpečné a podnětné.

Jak respektující výchova funguje u nás?

V naší škole se respektující výchova projevuje v několika klíčových oblastech:

  1. Individuální přístup: Každé dítě je jedinečné, a proto k němu přistupujeme s respektem k jeho individuálním potřebám a tempu. Sledujeme jeho silné stránky a snažíme se je podporovat a rozvíjet. Při plánování činností vycházíme z Gardnerovy typologie mnohočetné inteligence a individuálních diagnostik dětí, což nám umožňuje upravit aktivity tak, aby byly pro děti smysluplné a přínosné.
  2. Podpora samostatnosti a zodpovědnosti: Vedeme děti k tomu, aby se nebály samostatně rozhodovat a nést za svá rozhodnutí odpovědnost. Děti mají u nás možnost volby – mohou si vybrat, čím se budou zabývat, jak budou pracovat, a také reflektovat svou práci. Učíme je, že chyby jsou přirozenou součástí učení a že na jejich základě mohou růst a rozvíjet se.
  3. Partnerská komunikace: Komunikace je základním nástrojem respektující výchovy. S dětmi komunikujeme otevřeně, srozumitelně a s úctou. Snažíme se jim naslouchat, chápat jejich potřeby a podporovat je v jejich vyjadřování. Děti se u nás učí, že jejich názory a pocity jsou důležité a že mají právo je vyjadřovat.
  4. Bezpečné a podnětné prostředí: V naší školce vytváříme prostředí, kde se děti cítí bezpečně a kde mají dostatek prostoru pro svůj rozvoj. Nabízíme jim různé podněty a aktivity, které podporují jejich tvořivost, zvídavost a radost z učení. Věříme, že dítě se nejlépe rozvíjí v prostředí, kde se cítí přijímáno a respektováno.
  5. Spolupráce s rodinami: Rodiče jsou pro nás klíčovými partnery v procesu výchovy a vzdělávání. Snažíme se o otevřenou komunikaci, kde sdílíme nejen úspěchy dětí, ale i výzvy, se kterými se setkávají.

Výsledky respektující výchovy

Děti, které vyrůstají v respektujícím prostředí, jsou sebevědomé, samostatné a zodpovědné. Učí se nejen vědomostem a dovednostem, ale také tomu, jak se chovat k sobě i ostatním s úctou a empatií. Jsou připravené na to, aby si poradily s výzvami, které je čekají, a zároveň mají pozitivní vztah k učení, které je provází celým životem.

Respektující výchova v Mateřské škole Na Hradě není jen teorií, ale snažíme se také o živou praxi, kterou každý den s radostí a odhodláním naplňujeme. Jsme hrdí na to, že můžeme dětem poskytovat prostředí, kde se cítí šťastně, respektovaně a kde mohou růst ve své jedinečnosti.

Respektující přístup nás také propojuje s dalším partnerem naší školy, a to je OM project.

Autor článku: Mgr. Anna Polehlová Jourová

Partner článku: Zuzana Štěpánková – Open Mind Project