Pátek, 27 prosince, 2024
spot_imgspot_img

Partneři naší školy

spot_img

Čtěte dál

Sociální sítě a předškolní děti: Jaký vliv mají online trendy na nejmenší?

V dnešní digitální době se s internetem a sociálními sítěmi setkáváme prakticky na každém kroku. Tento fenomén neuniká ani těm nejmladším – předškolním dětem. Ačkoli by se mohlo zdát, že jsou pro ně sociální sítě a online svět vzdálenou záležitostí, opak je pravdou. Děti jsou stále častěji vystavovány vlivům internetu, ať už prostřednictvím videí, her nebo postav, které na sociálních sítích zaujímají jejich pozornost. Jaký vliv mohou mít tyto trendy na jejich vývoj a chování?

Vizuální obsah: Videa a jejich mocné působení

Videa na platformách jako YouTube, TikTok nebo Instagram jsou pro děti velmi přitažlivá. Barevné obrázky, rychlé střihy a jednoduché příběhy dokáží malé diváky upoutat na dlouhé minuty, někdy i hodiny. Na jedné straně mohou být videa edukativní, například učí děti barvy, tvary nebo jednoduchá slovíčka. Na straně druhé však hrozí, že děti stráví příliš mnoho času sledováním obsahu, který jim nedává žádnou přidanou hodnotu.

Nadměrné sledování videí může u dětí vést k problémům s pozorností, snížené schopnosti soustředit se a někdy i k problémům s řečí, pokud videa nenabízejí dostatečně bohatou slovní zásobu. Rodiče by proto měli pečlivě vybírat, co jejich děti sledují, a omezit čas strávený u obrazovky na přiměřenou dobu.

Interaktivní hry: Když se hraní stává výzvou

Dalším velkým lákadlem jsou interaktivní hry, které děti snadno ovládají na tabletech nebo telefonech. Tyto hry často obsahují postavy a příběhy, které se dětem líbí, a nabízejí jim rychlé odměny za jednoduché úkoly. Ačkoli mohou hry rozvíjet určité dovednosti, jako je rychlé rozhodování nebo koordinace ruka-oko, mohou také vést k závislosti na rychlých podnětech.

Problém nastává, když děti ztratí zájem o jiné aktivity, které vyžadují větší úsilí nebo trpělivost, protože jsou zvyklé na okamžité uspokojení z online her. Hry také mohou posilovat soutěživost na úkor spolupráce, což může negativně ovlivnit sociální dovednosti dětí.

Online postavy a idoly: Kdo jsou nové vzory?

Mnohé děti mají své oblíbené postavy, které sledují online. Tyto postavy, často vytvořené na míru sociálním sítím, mají velký vliv na dětskou představivost a chování. Děti si je rychle oblíbí, napodobují je a učí se od nich. Některé postavy mohou být inspirativní a podporovat dobré návyky, jako je zdravé stravování nebo sport. Nicméně ne všechny online postavy mají pozitivní vliv.

Některé mohou podporovat materiální hodnoty, nevhodné chování nebo stereotypní myšlení. Děti, které nemají dostatečné vedení od rodičů nebo učitelů, mohou tyto vzory napodobovat bez kritického zhodnocení jejich chování. Proto je důležité, aby dospělí monitorovali, koho děti online sledují, a pomáhali jim pochopit rozdíl mezi skutečným světem a online realitou.

Sociální sítě a předškolní věk: Jak najít rovnováhu?

Je zřejmé, že sociální sítě a online trendy mají na předškolní děti významný vliv. Otázkou však zůstává, jak tento vliv usměrnit, tak, aby byl pro děti přínosný. Rodiče a pedagogové by měli být obezřetní a aktivně se zapojit do toho, co děti online sledují. Společné sledování videí, hraní her a diskuse o postavách, které děti obdivují, může být skvělou příležitostí, jak je naučit kriticky myslet a vybírat si kvalitní obsah.

Důležité je také stanovit jasné hranice pro čas strávený na internetu a nabídnout dětem pestrou škálu aktivit mimo obrazovku, které podporují jejich fyzický, emocionální a sociální rozvoj. Tímto způsobem mohou děti těžit z výhod, které moderní technologie nabízejí, a zároveň si zachovat zdravý vztah k reálnému světu.

Vědomé vedení jako klíč k pozitivnímu vlivu

Sociální sítě a online trendy jsou nedílnou součástí světa, ve kterém vyrůstají i nejmenší děti. Je na nás, dospělých, abychom zajistili, že tento vliv bude pozitivní a přínosný. Pečlivým výběrem obsahu, aktivním zapojením do toho, co děti sledují, a poskytováním alternativních aktivit můžeme pomoci našim dětem rozvíjet se zdravě a harmonicky i v digitální době.

Se sociálními sítěmi, a hlavně fotografiemi nejen na nich je spjat i další partner naší školy fotograf Martin Hanzal.

Autor článku: Mgr. Anna Polehlová Jourová

Partner článku: fotograf Martin Hanzal