Každé dítě je jedinečné a má své vlastní tempo a způsob, jakým se učí a rozvíjí. V naší Mateřské škole Na Hradě jsme si toho dobře vědomi, a proto se při plánování a realizaci našich vzdělávacích aktivit inspirujeme Gardnerovou teorií mnohočetné inteligence. Tento přístup nám umožňuje respektovat a podporovat individuální silné stránky každého dítěte, a tím vytvářet prostředí, kde se může každý plně rozvíjet.
Co je Gardnerova typologie mnohočetné inteligence?
Howard Gardner, americký psycholog a profesor na Harvardově univerzitě, představil svou teorii mnohočetné inteligence v roce 1983. Podle této teorie neexistuje jen jeden typ inteligence, ale hned několik, které se u každého člověka projevují v různých kombinacích a intenzitách. Gardner definoval původně sedm typů inteligence, později přidal další dvě. Tyto typy zahrnují:
- Lingvistická inteligence (jazyková) – schopnost dobře pracovat se slovy a jazykem.
- Logicko-matematická inteligence – schopnost logického myšlení a práce s čísly.
- Prostorová inteligence – schopnost vnímat prostor a orientovat se v něm.
- Tělesně-kinestetická inteligence – schopnost ovládat své tělo a používat ho k řešení problémů.
- Hudební inteligence – schopnost vnímat, tvořit a rozumět hudbě.
- Interpersonální inteligence – schopnost rozumět a pracovat s ostatními lidmi.
- Intrapersonální inteligence – schopnost porozumět sobě samému a reflektovat své myšlenky a pocity.
- Přírodovědná inteligence – schopnost rozumět přírodnímu světu a jeho jevům.
- Existenciální inteligence – schopnost přemýšlet o hlubokých otázkách bytí a existence.
V naší mateřské škole se snažíme využít tuto teorii k tomu, abychom vytvořili pestrý a podnětný vzdělávací program, který zahrnuje všechny tyto typy inteligence.
Jak Gardnerova typologie ovlivňuje naše plánování činností?
Při plánování činností v naší školce vždy bereme v úvahu různorodé potřeby a schopnosti dětí. Chceme, aby každé dítě mělo možnost rozvíjet svůj potenciál ve všech oblastech, které odpovídají jeho individuálním schopnostem a zájmům. Díky Gardnerově teorii můžeme lépe pochopit, jakým způsobem každé dítě přistupuje k učení, a přizpůsobit tomu naše metody a aktivity.
1. Lingvistická inteligence: Dětem s výraznou lingvistickou inteligencí nabízíme aktivity, které zahrnují čtení, vyprávění příběhů, rýmování a tvorbu vlastních pohádek. Společné čtení knížek, hry se slovy nebo dramatizace příběhů jsou ideálními způsoby, jak rozvíjet tuto inteligenci.
2. Logicko-matematická inteligence: Pro děti, které baví logické myšlení a práce s čísly, zařazujeme do programu hry s číselnými hádankami, stavění stavebnic podle návodu, experimenty a jednoduché vědecké pokusy. Děti se učí logickému uvažování skrze hravé matematické úkoly a aktivity, které podporují jejich zájem o vědu.
3. Prostorová inteligence: Prostorovou inteligenci rozvíjíme prostřednictvím výtvarných činností, modelování z hlíny, skládání puzzle a stavebnic, a také prostřednictvím her, které vyžadují orientaci v prostoru, jako je například hledání pokladu nebo labyrinty.
4. Tělesně-kinestetická inteligence: Dětem, které jsou pohybově nadané, nabízíme dostatek příležitostí k fyzické aktivitě. V naší školce děti běhají, skáčou, lezou, hrají pohybové hry a účastní se aktivit, které vyžadují koordinaci a zručnost, jako je třeba cvičení na překážkové dráze nebo tanec.
5. Hudební inteligence: Hudebně nadané děti se mohou zapojit do zpěvu, hraní na jednoduché hudební nástroje, poslechu a rozboru různých hudebních skladeb, nebo do vytváření vlastní hudby. Hudební aktivity jsou nedílnou součástí našeho denního programu, ať už ve formě říkadel, písní nebo rytmických her.
6. Interpersonální inteligence: Pro děti s vyvinutou schopností pracovat s ostatními nabízíme aktivity, které podporují týmovou spolupráci, komunikaci a řešení konfliktů. Hry ve skupinách, diskuse a projekty, kde děti společně tvoří nebo rozhodují, jsou ideální pro rozvoj této inteligence.
7. Intrapersonální inteligence: Dětem, které mají silnou schopnost introspekce, poskytujeme prostor pro samostatnou práci, sebereflexi a vyjadřování svých pocitů. Nabízíme jim činnosti v klidových zákoutích třídy, prostor pro meditaci nebo individuální projekty, kde mohou hlouběji prozkoumat své zájmy.
8. Přírodovědná inteligence: Pro děti s přírodovědnou inteligencí zařazujeme do programu aktivity v přírodě, péči o školní zahradu, pozorování přírody a experimenty s přírodními materiály. Výlety do přírody, pozorování hmyzu nebo pěstování rostlin jsou způsoby, jak rozvíjet tuto inteligenci.
9. Existenciální inteligence: U dětí, které inklinují k přemýšlení o hlubších otázkách, podporujeme diskuse na téma smyslu života, vesmíru, hodnot a morálky. Tyto děti mohou mít zájem o filozofické rozhovory, symboliku v příbězích nebo o aktivity spojené s reflexí nad důležitými otázkami života.
Výhody Gardnerova přístupu pro děti
Přístup založený na Gardnerově typologii mnohočetné inteligence umožňuje dětem rozvíjet se v různých oblastech a objevovat své silné stránky. Tento způsob plánování činností respektuje jedinečnost každého dítěte a podporuje jeho individuální rozvoj. Děti se díky tomuto přístupu cítí více oceněny a motivovány, což pozitivně ovlivňuje jejich sebevědomí a radost z učení.
Učení šité na míru každému dítěti
V naší Mateřské škole Na Hradě věříme, že každé dítě má svůj vlastní způsob, jakým se učí a rozvíjí. Použitím Gardnerovy typologie mnohočetné inteligence v našem vzdělávacím programu zajišťujeme, že každé dítě dostane příležitost rozvíjet své jedinečné schopnosti a talenty. Tento přístup nám umožňuje vytvářet bohaté a podnětné prostředí, kde se děti mohou učit s radostí a naplno rozvíjet svůj potenciál.
Takovéto plánování a realizaci doplňujeme o neustále vzdělávání pedagogů a vhodný výběr pomůcek. Abychom mohli inovovat a doplňovat co je třeba, máme za sebou dalšího skvělého partnera firmu ITMS plast.