V raném dětství se pokládají základy pro budoucí školní vzdělávání, a to např. prostřednictvím rozvoje předmatematické a předčtenářské gramotnosti. V naší Mateřské škole Na Hradě jsme si vědomi, že tyto dovednosti mají zásadní vliv na další vzdělávací etapy dítěte. Proto se soustředíme na jejich rozvoj způsobem, který respektuje přirozený vývoj dětí a podporuje jejich kognitivní, motorické i sociální dovednosti.
Předmatematická gramotnost: Základní stavební kámen logického myšlení
Předmatematická gramotnost představuje první krok na cestě k pozdějšímu porozumění složitějším matematickým konceptům. V naší školce se zaměřujeme na rozvoj těchto dovedností skrze aktivity, které podporují chápání základních matematických pojmů, jako jsou počítání, třídění, porovnávání a měření.
Děti se s matematikou seznamují skrze běžné činnosti, například při třídění hraček podle velikosti nebo barvy, při počítání schodů venku nebo při měření délky objektů pomocí neformálních jednotek. Takto děti postupně získávají povědomí o číslech a vztazích mezi nimi, což je klíčové pro rozvoj jejich logického myšlení.
Předčtenářská gramotnost: Základy pro úspěšné zvládnutí čtení a psaní
Předčtenářská gramotnost zahrnuje širokou škálu dovedností, které dítě potřebuje k tomu, aby se úspěšně naučilo číst a psát. V naší mateřské škole se zaměřujeme na rozvoj fonematického uvědomování, slovní zásoby, narativních schopností a předběžných znalostí písmen.
Čtení dětem nahlas, společné prohlížení obrázkových knih a vyprávění příběhů jsou klíčovými aktivitami, které podporují rozvoj těchto dovedností. Děti se tak seznamují s konceptem psaného jazyka, učí se, že písmena a slova mají svůj význam a že knihy mohou být zdrojem znalostí i zábavy.
V naší školce jsme vytvořili např. Centrum knihy a písmena, kde si děti mohou vybírat z pestré nabídky knih a interaktivních obrázkových příběhů. Tento prostor podporuje u dětí zájem o knihy a stimuluje jejich fantazii. Kromě toho děláme např. „Pohádkové dílny“, kde děti společně vytvářejí vlastní příběhy, což rozvíjí jejich schopnost pracovat s narativní strukturou, představivost a vyjadřovací schopnosti.
Propojení s každodenním životem: Učení přirozenou cestou
Klíčovým principem naší práce je integrace předmatematických a předčtenářských dovedností do každodenních aktivit dětí. Věříme, že učení by mělo probíhat v respektujícím a podnětném prostředí, skrze činnosti, které jsou pro děti přirozené a zábavné.
Například při vaření děti počítají množství ingrediencí, měří čas a sledují průběh změn. Při hře s modelínou zase tvoří písmena, která pak skládají do jednoduchých slov. Tímto a dalšími způsoby se učí základy matematiky a čtení v kontextu, který je pro ně srozumitelný a blízký.
Role rodičů: Podpora rozvoje doma
Důležitou součástí rozvoje předmatematické a předčtenářské gramotnosti je také zapojení rodičů. Snažíme se rodiče informovat o způsobech, jak mohou doma podpořit vzdělávací proces svých dětí. Společné čtení, jednoduché matematické hry a diskuze o knihách jsou skvělými způsoby, jak mohou rodiče přispět k rozvoji těchto klíčových dovedností.
Příprava na školní vzdělávání
Rozvoj předmatematické a předčtenářské gramotnosti je v naší Mateřské škole Na Hradě nedílnou součástí vzdělávacího programu. Tyto dovednosti jsou základem pro budoucí školní vzdělávání. Naše přístupy kombinují hru, zábavu a cílené aktivity, které podporují nejen intelektuální, ale i emocionální a sociální rozvoj dětí. Tímto způsobem se snažíme zajistit, aby děti získaly pozitivní vztah k učení, který je bude provázet po celý život.
Mnohé z těchto činností vyžadují dobrou přípravu, zajímavé pomůcky či další a další inspirace z odborných knih i školení pro pedagogy. Nejen v tomto nás podporuje další z našich partnerů firma UNICODE SYSTEMS, s.r.o.
Partner článku: firma UNICODE SYSTEMS, s.r.o.