Pátek, 27 prosince, 2024
spot_imgspot_img

Partneři naší školy

spot_img

Čtěte dál

Co je to wellbeing?

Jednoduše řečeno, wellbeing představuje zvyšování celkové kvality života a duševního zdraví. Je to stav, ve kterém si člověk uvědomuje svůj vlastní potenciál, dokáže produktivně pracovat a úspěšně zvládá každodenní stres. Tento pojem označuje ideální stav osobní pohody, duševního zdraví, prosperity a celkového rozkvětu jedince.

Wellbeing ve školním prostředí

Jak můžeme wellbeing aplikovat ve školní výuce? A jak souvisí s procesem vzdělávání?

Wellbeing ve škole znamená mnohem více než jen fyzickou a duševní pohodu. Je to pocit radosti, spokojenosti a naplnění, který by měl každý student zažívat. Wellbeing ve škole je, když:

  • … se ráno těším do školy.
  • … se ve škole cítím vítaný.
  • … mám ve škole přátele, kteří mi pomáhají.
  • … cítím, že učení má smysl.
  • … mě učení baví.
  • … mám ve škole dostatek pohybu.
  • … mi škola dává smysl.

V naší Mateřské škole Na Hradě se zaměřujeme na emocionální pohodu dětí, podporujeme laskavý vztah učitelů k dětem a vytváříme bezpečné a příjemné prostředí, kde se děti mohou rozvíjet.

Role učitele v podpoře wellbeingu

Pro zajištění wellbeingu ve školním prostředí je klíčové, aby i učitelé sami zažívali pocit pohody. Aby mohli být skutečnou oporou pro děti, měli by se cítit:

  • Veselí a v dobré náladě.
  • Klidní a uvolnění.
  • Aktivní a energičtí.
  • Svěží a odpočatí po práci.
  • Žít každodenní život naplněný věcmi, které je zajímají.

Wellbeing ve školách znamená především respektování každého dítěte jako jedinečného jedince a podpora jeho komplexního bio-psycho-sociálního rozvoje. Tento přístup vyžaduje více než jen vyplňování testů a dodržování pravidel. Je to pozitivní přístup, který vede ke skutečné pohodě dítěte. Když dítě čelí nějakému problému, je důležité, aby mělo kolem sebe někoho, na koho se může obrátit. Už samotné vědomí, že není na svůj problém samo, zvyšuje jeho vnitřní klid a pocit bezpečí.

Wellbeing jako společná odpovědnost

Wellbeing se však netýká pouze dětí, ale všech, kteří se podílejí na školním systému – učitelů, vedení školy i rodičů. Pokud jsou učitelé v psychické pohodě, umožňuje jim to plně se věnovat vzdělávání a rozvíjet v dětech zájem o poznání.

Klíčem k podpoře wellbeingu je trpělivost, porozumění a otevřenost. Neustálé připomínání dětem, že jejich pocity jsou důležité a že je pro ně vždy bezpečné se o ně podělit, je zásadní. Vzdělávání sebe sama i dětí o emocích a duševní pohodě by mělo být součástí každodenního života. Tím, že sami otevřeně mluvíme o svých emocích a způsobech, jak se staráme o své duševní zdraví, jsme dětem dobrým příkladem. Ukazujeme jim, že péče o duševní zdraví je normální a důležitá pro každého.

Pro děti může být obrovským krokem už jen to, že začnou mluvit o svých emocích a obavách. I když se nám jejich problémy mohou zdát malé, je důležité si připomínat, že svět dítěte je tak velký, jak je velké samo. Pro dítě mohou být i drobné problémy velmi náročné. Proto je důležité nabídnout mu pomocnou ruku a ukázat, že jsme tu pro něj.

Závěrem

Vzdělávání je jedním z nejdůležitějších aspektů ve vývoji dítěte. Proto je klíčové, aby se ve školských zařízeních k dětem přistupovalo v pozitivním duchu, který povede k jejich celkové pohodě a rozvoji. Wellbeing není jen moderním termínem – je to základní pilíř, na kterém v naší škole stavíme štěstí našich dětí.

Autor článku: Jana Šelová